Wednesday, April 22, 2009

Dear all,
I'm reaching out to you all children, nieces, nephews, followers, silent-readers etc..etc.Today after more than a month of silence, I'm back. Ada juga yang musykil kenapa I tak update blog. Senyap bukan bererti tak ada idea nak tulis tapi, memang sangat-sangat busy sebab, by hook or by crook kena siapkan research report untuk.......kalau tidak siap, akan putih matalah tengok orang lain naik stage in August.
Anyway, to cut short the story, as promised, I just nak share some quotes and motivational lines untuk kita sama-sama renung-renungkan bersama (not only for you all but especially for me). Kadang-kadang kita ni akan 'lalai' dengan things yang lebih terujakan kita sehingga kita lupa pada basic2 things. So let's just take a few minutes to ponder/renung kan...

To have a purpose that is worthwhile, and that is steadily being accomplished, that is one of the secret as of a life that is worth living.

(Herbert Casson)

Secara ringkas nya ia membawa maksud, hidup kita ni sama ada kita suka atau tidak perlu ada matlamat yang bermakna, dan kena usaha untuk mencapai matlamat itu. Itulah sebenarnya kehidupan yang bermakna. Kalau kita saja-saja seronok tulis 'matlamat 5 tahun or 10 tahun' tampal di dinding saja ke tapi tak buat apa-apa untuk dicapai, itu lagi membuatkan kehidupan kita tidak membawa makna. Hope the ayat tidak berbelit-belit. Manusia yang tiada matlamat hidup, bak kayu mati dihanyutkan dilaut tanpa tujuan.

It is how you accept what happens to you and what you do about it that counts.

(Harold Shermon)

Ini ada kaitan dengan 'redha'. Apa yang berlaku pada kita semua kerja Allah. However, kalau kita redha dan tawakal sahaja masih tidak memadai. Kita dituntut untuk menerima apa yang berlaku dan tawakal dalam masa yang sama kita juga perlu berusaha mengatasi masalah dengan cara baik. Again kena usaha untuk menilai/muhasabah apa yang berlaku pada kita dan cari jalan penyelesaian. Jangan pula kita meratapi akan apa yang berlaku dan mengharap dengan tangisan dan raungan akan dapat selesai masalah.

THE BEST WAY TO MAKE IT THROUGH...IS TO LISTEN TO YOUR HEARTS

In life, we have to make decisions
that aren't easy. We are afraid that
whatever choice we make will upset
someone we love

It is at these times that we need
to stop and listen to the voice
inside us. If we listen just to
the wishes of those around us and
ignore our feelings, we will not
be trully happy.

Listen to what you know is right
and stand by that, because
when you do, you will be happy

Nak dipendek cerita, kita ni jangan terlalu and terlampau-lampau nak jaga hati orang lain sehingga boleh lupa tentang apa yang sepatutnya terbaik untuk diri kita. Jangan jadi lilin yang membakar diri untuk menerangkan orang lain. However, kita boleh listen to our hearts but don't overdo it sehingga kita pulak jadi orang yang pentingkan diri sendiri. So we should balance both of others and ours.

Love other people as you want them to love you. Reach out to people you love and you'll get more in return.




7 comments:

ctnna said...

thanks for sharing again.ctnna gemarkan yang ketiga tu...

-listen to your heart-setiap kali berada dipersimpangan, apa jua jalan dipilih dan apa jua kesannya, selagi menuruti kata hati ia adalah yang terbaik untuk kita.Benar, bkn mudah menuruti kata hati tp yg penting keyakinan terhadap apa yg dilakukan.Sekalipun ada masanya kita tidak terbuka dgn kata hati sendiri, apatah lagi demi menjaga hati insan lain, tetapi ingatlah kita sentiasa adalah guru kita yg paling bijak...

p/s:maaf ya-menjadi follower di luar paras sedar.komen pjg2 laktu.hehe

ctnna said...

http://www.youtube.com/watch?v=H8ZuKF3dxCY

check this out.sedih tp memberikan satu kesedaran.sekadar berkongsi... :)

Azrin said...

" Nak dipendek cerita, kita ni jangan terlalu and terlampau-lampau nak jaga hati orang lain sehingga boleh lupa tentang apa yang sepatutnya terbaik untuk diri kita. Jangan jadi lilin yang membakar diri untuk menerangkan orang lain. "



selalu terjadi...
betul jugak kan...
bila dah terlampau menjaga hati orang lain...
kita langsung mengabaikan hati sendiri...
sampai termenung memikirkan hati dan perasaan orang lain...
tapi hati sendiri yang tak terjaga...

Zaiyus said...

Dear ctnna, it's ok to comment panjang, kan kita ni sharing ideas and thoughts. You are most welcome.
Yes, kita ni mmg adakalanya terlalu menjaga hati orang lain, especially yg kita sayang. Itu pengorbanan namanya tapi jangan sampai kita yang terkorban.
I dah baca the you tube tu, but i want to go over again sebab tak betul2 menghayati dalam masa yang hurry ni.

Dear AzrAln..jangan sampai hatimu menjadi jeruk akibat di 'peram' lama tidak terjaga. Orang lain pula akan 'happily ever after' macam cerita hindustan.

ctnna said...

dah berkali-kali menjengah tp sunyi je... tuan punya blog sibuk agaknya... takpelah, nanti2 ctnna jenguk lagi yer.. saje jalan jalan, mana tau ade lines baru... :)

Each day is what you make of it, so make a good one...

Hz said...

Love this entry :)

Yeah 'listen to your heart'.. sometimes that was where the best decision comes from...

Anyway, keep posting! :)

Anonymous said...

Love other people as you want them to love you. Reach out to people you love and you'll get more in return.


hmm...
best statement nieh...

hmm...
tapi..
kalau kita love someone yang mustahil kita dapat walau dalam mimpi sekali pun..
macam mana..??

sekadar bertanya..
:)