Tuesday, October 21, 2008

Fortunate not to be unfortunate?

Assalamualaikum to all....

Hari ini 2 orang klien(students) telah datang berjumpa Mak/Mak Mok/Tok Mi untuk sesi kaunseling. Kedua-dua kes ini membawa kisah hidup yang hampir sama..... coincidence perhaps. Apa pun kisah hidup mereka berdua ni pada mulanya telah diterokai (explore) melalui lukisan mereka...(mula-mula masa tengah melukis dia orang ketawa and malu-malu sebab tak reti lukis...).

Bila tiba waktu diminta bercerita mengenai lukisan mereka, wajah mereka berubah serta merta terutama sekali apabila bercerita mengenai ibu bapa dan keluarga (yang mereka lukis). Ketika bercakap 'one to one' dengan mereka, walaupun masalah mereka hampir sama, tapi hati Mak terlalu tersentuh dengan kisah hidup salah seorang dari mereka. Ketika menceritakan kisah hidupnya, mak lihat dia sebak menahan tangisan, mata berkaca....tapi akhirnya dia tidak mampu nak tahan lagi, berderai air mata...masa tu rasa nak peluk budak ni....ya Allah, kesiannya budak ni.....terus mak teringatkan semua anak-anak mak......Jaja, Ayen, Bob, Syith, Syakirin and also menantu mak yang disayangi, Ezzy. ....Mak Mok teringat juga pada anak-anak saudara mak mok...Phira, Shana, Wan, .....etc..(yang baca blog ni) .you all are much-much more fortunate dari budak ni....(I wish you all boleh tengok budak ni....)

Budak ni:
i) student semester 1,
ii) datang dari keluarga penoreh getah (ambil upah kebun orang),
iii) pendapatan ibu bapa.... hanya kalau hari tak hujan...ituun less than RM100 per month
iv) 5 adik beradik ...semua masih belajar...
v) tak dapat PTPN (sebab terlepas masa apply)
vi) kadang-kadang makan pun tak cukup sebab tak ada duit....kadang kawan-kawan ada bagi roti (yang ini buat mak menangis lepas sesi tu...dia tak nampak mak nangis)
vii) sanggup berkorban, (lebih rela bapa dia bagi duit untuk kakak belajar, dia tak makan pun tak apa...)

Banyak lagi ceritanya tapi rasanya ini pun cukup membuatkan mak terasa pilu sangat...nak-nak part yang kadang-kadang makan and kadang tak makan. I know this story is quite 'cliche' but this is reality in life....not everyone is fortunate in this world. Kisah hidup susah macam ni memang banyak dalam drama....tapi apa yang diceritakan dalam drama memang ada yang reality.


Ada satu lagi kisah...nak cerita ttg unfortunate ni..On last Sunday, pada hari buat jamuan raya tu (ingat...bukan open house), tengah-tengah siapkan hidangan untuk jamuan, api bbq pun dah mula berasap...datanglah seorang budak yang kurus kering, tengah panas-panas buta ...12 tghari ....berpeluh-peluh....merah padam mukanya....datang nak jual CD....(datang dengan kereta Ustaz katanya).....hati nak marah jugak kat Ustaz ni...ada ke gunakan budak-budak ni untuk jual CD.... dahlah berpanas, bila tanya rupa-rupanya belum makan dari pagi....ya Allah....kuatnya budak ni lalui ujian....(anak-anak kat rumah, panas sikit cari air-cond!).....
Hati benar-benar tersentuh yang teramat bila tengok budak ni makan lontong,ketupat and rendang dengan seleranya (tapi kena 'paksa/pujuk' dulu baru nak) Masa bagi duit raya, mak siap berpesan...duit ni jangan bagi kat Ustaz...duit raya ni awak punya tau?).......tak tau lah macam mana dia nak explain kat ustaz tu.


So, to anak-anak and menantu mak yang mak sayang sangat, whoever is reading this, you all are very2 fortunate.....sebut je nak makan apa...nandos, pizza,kfc,chillies,kopi di starbucks, etc....dan-dan tu boleh dapat ....even nak makan di restoran berpusing KL Tower, pun boleh dapat.....nak beli handphone or laptop?....(hehe yang ini kena tunggu ayah and mak menuai dulu la)...

Apa pun, we are still much-much more fortunate....kan? so please do appreciate and be grateful ....bersyukur banyak-banyak atas pemberian Allah pada kita....and at the same time, kalau ada peluang dan kemampuan untuk bantu orang-orang yang less fortunate (yang betul-betul susah la) , bantulah....sebab kita kena ingat apa yang ada pada kita itu bukan hak kita, semua hak Allah...so we need to share. The more we share, the more berkat rezeki kita...(bukan lah maksud mak suruh anak-anak mak bagi semua yang ada ....berpada-pada...).

8 comments:

zazaez said...

Aiyak mak.. Mesti semua org yg baca ni ckp kitorang ni ungrateful spoilt brat.. ;)

Zaiyus said...

Hehehe...tak lah...ini hanya pesanan biasa yang mak selalu bagi kat anak-anak mak kan? Ini hanya nak mengingatkan saja ....just in case terlupa. Anak-anak mak memang semuanya wonderful and grateful lots.Sebab tu family kita ni diberi Allah rezeki dan peluang untuk membantu orang-orang susah. However...ada jugak dalam ramai-ramai anak mak ni yang kadang-kadang bila membazir tak ingat orang susah... ini yang nak kena perbetoi ni....

Anonymous said...

sedih la baca baca kisah bdk tu..rse nk nangis..
tu la sama la ngan anak maklang yg kecik2 (yg kecik2 jek yg kami besaq ni tak)..nk ape mintak..ingat mak pak cop duit..hehehe
tp syukur la ngan ape yg ade skrg..ade lebeh share ngan org..kalo takde buat kering jek la..

Zaiyus said...

Dear Shana,
hehe...dah agak dah, dalam ramai-ramai anak sedara mak mok yang baca blog ni, Shana orang pertama yang akan nak nangis.... (semonel)..... dah la Boy kami kena langgar pun boleh nangis....
Bagus bagus...ada jiwa sentimental.

Anonymous said...

hmmm terasa mcm ada minor edition dlm entry ni yea??..hehe..too bad seawal entry ni dipos ezi dh baca dh cuma tak sempat nk komen je..hehe..tp dun worry..maybe org lain tak perasan..

seawal pg otway to ofis mmg ezi akn visit blog mak, jaja n bob..enjoy la baca while tgh menyesak dlm train..hehe so update la selalu2 yea.. :-)

Zaiyus said...

dear Ezy,
hehe...yang minor entry tu memang dah ada dalam fikiran masa buat first entry lagi...cuma tak tertaip sebab my fingers are too much faster then my brain/mind...so ingatkan dah include everyone of my loves ones...rupanya ada yang tertinggal...termasuk ayah...hehe..
InsyaAllah akan sentiasa update...tapi bila tengok comments tak banyak....itu yang slow je post.

Anonymous said...

aah ek ayah pn tak temasuk dlm senarai..hehe..kesian kt kitaorg..

oo nk dikomen ke??..tu kena tanya bob la dia expert..kut kena cite pasal tokong cina pulak ke??..ekeke..org msia kn suka cite kontroversi br melambak idea diaorg nk tokok tambah hehe..

anyway, satu cerita yg memberi kesedaran n keinsafan..

Azrin said...

assalamualaikum...

bila baca entry ni langsung saya teringat kat mama kat rumah...
mama selalu cakap yang kami adik beradik memang sangat beruntung...

sebut je nak apa,nak pegi mana...
semua boleh dapat...
cuma antara nak dapat cepat atau lambat je...

tapi ada jugak orang lain yang sebaya dengan kami...tak mampu nak miliki apa yang kami miliki...

mama selalu cakap pasal BERSYUKUR supaya kami adik beradik tak lupa diri...

terima kasih sebab tulis entry ni...sekali lagi mengingatkan saya untuk BERSYUKUR dengan apa yang saya dah ada sekarang dan sentiasa ingat pada mereka-mereka yang tak mampu...