Wednesday, May 6, 2009

Research: Malaysian oh Malaysian!

Salam to all,
Rasanya tak sempat-sempat dah ni nak menulis di blog ni. Bukan nak mengumpat tapi sekadar nak menyampaikan dissapointment pada segelintir rakyat Malaysia yang masih berfikiran sempit dan gagal untuk beranjak paradigma masing-masing. Golongan ini golongan yang tidak bersedia untuk dibantu dan membantu orang lain. Shall i say, they are still 'dalam kepompong' masing-masing and refuse to come out of their shells.

Ok dipendek cerita. Saya baru balik dari sebuah institusi pengajian untuk mengutip questionnaires yang saya hantar minggu lalu untuk kajian mengenai Emotional Intelligence and Marital Satisfaction Among Academik Staff. Responden yang dipilih untuk my research are high educated people (degree and masters). They are lecturers, bukan calang-calang mereka ni. When i got the soal selidik and run through them, saya rasa nak menangis pun ada sebab terlalu kecewa, tapi bukan semua yang begitu, ada yang secara ikhlas dan jujur telah menjawab soal selidik tu dan saya amat berterima kasih dan menghargai mereka. Semoga rumahtangga mereka akan berkekalan hingga akhir hayat.
Yang amat memilukan saya yang kebanyakannya adalah respond yang negative terhadap soalan-soalan yang berkaitan dengan perkahwinan mereka. Macam-macam negative comments mereka berikan such as " soalan membosankan. Mengapa pilih tajuk konflik rumahtangga, kenapa tidak pilih topik lain?"....wahhh...this person must be a very intelligent professor. Boleh comment on my topic yang telah di approved oleh my supervisor/panel in UM. ok lah tu, yang lagi best ada yang kata kenapa tanya soalan-soalan sensitive seperti yang berkait dengan sex?. oopps..sensitive kot, tak boleh sebut...(kenapa, academic people tak boleh bincang tentang sex?)
Tidak cukup yang itu, ada yang comment bahasa lah...(i guess they are language teachers kot, maaf cikgu...). Yang menghairankan, bila saya sebut nak edar soal selidik, ada yang kata tak ada masa, busylah..tapi mereka ada masa untuk 'memeriksa' kertas saya?. What an irony. Kenapa susah-susah nak fikir semua tu, all they have to do is mark the answers, that's all!. Yang peliknya lagi, yang banyak comments tu hantar borang kosong?.
Ada lagi ni..ada yang kata " kenapa sibuk2 nak tahu tentang rumahtangga orang lain?, ambil tahu rumahtangga sendiri lah" (those words came from a lecturer who is supposed to be a role model and contoh pada students?). Mereka ini pun pernah melalui pengalaman menjalankan research. Tak kan mereka nak balas dendam kerana mereka pun kena macam ni dulu?. Is that fair?.

This is the worst experience for me sepanjang tempoh my studies. Saya tak menyangka Malaysian masih lagi tertutup fikiran mereka dalam hal ini. Amat negative pada research. Takut orang tahu tentang kelemahan diri. Sepatutnya bila ada orang nak jalankan research, they should be proud and grateful kerana mereka terpilih untuk jadi part of the research yang akan membantu orang lain memperbaikki kehidupan perkahwinan mereka?. Kalau di negara barat, mereka siap request lagi untuk jadi responden kerana mereka bangga to be part of the research bukan kerana nak dapatkan 'gift'. Di Malaysia kalau ada 'gift' baru orang nak jawab questionnaires. Walaupun gift hanya a mug or book mark. Bukan nak puji orang barat tapi cuba tengok dalam internet, research yang dijalankan di barat ada berlambak-lambak tapi Malaysia punya only dalam website tertentu sahaja. Maybe sebab mentality orang Malaysia yang tak suka semua ni. Not all Malaysian macam ni, maybe bangsa...kot.

Whatever happen, saya kena teruskan juga dengan research saya and work on berapa questionnaires yang saya terima. Negative ke negative lah. Life has got to go on.

To all, the next time you recieve any questionnaires, please open up your mind and help others to help other people untuk perbaikki kehidupan mereka.

4 comments:

Anonymous said...

saya pun wat research..jadi saya faham, amat sukar bila kita tak dapat bantuan, dan perlu bergantung kpd sepenuhnya kpd diri sendiri,..amat sukar juga bila industry2 bkaitan tak mahu involve bila kita perlukan data2 untuk wat benchmark.

jadi pihak2 yg bkenaan especially lecturer.. diorg penah alami benda yg sama, sepatutnya diorang mmbantu..ni untuk malaysia jugak. semoga lbh bnyak university2 di mlaysia dpat title RU.

Hz said...

Itu lah, mentaliti Malaysian ni belum betul2 terbuka. Kita buat research dgn harapan dpt membaiki, tapi mcamana kita nk tolong kalau diorang tak nak bg kerjasama?

Tapi yg lebih sedih bila responden puan yang terdiri drpd ahli akademik yg bg komen dan komplen mcm tu. Tak supportive lgsg.

Buat malu U je mcm tu.

Apapun, all the best ya! :)

ez said...

ganbatte tok mi!

naimah said...

all malaysians are too sensitive about time.. seminit dua pun nk berkira..
tapi bab punctual, malaysians la paling teruk..
i just wonder mna diorang nk gunakan msa diorang tu actually..

i got fren that just came back from japan, bila sy tnya, dekat msia boleh x dia punctual mcm japanese dekat sna, he say no..
dia cakap, time meeting, kalau datang on time, org mula cakap blagak baik la, sj nk ambik hati bos. tak guna jugak dia pegi meeting awal coz yg laen dtg lmbt, meeting ttp tak boleh jln, so dia sndiri pon dah jd x punctual..

it's all about malaysians yg pikir dia je yg btol... bkn nk rendahkan malaysians, i'm also malaysians but sometimes sakit hati dengan diorang yg tak boleh nak berfikiran terbuka ni..