Saturday, January 9, 2010

Goodbye to fat

Salam to all,
6th January 2010
Agak tension and stress hari ni. Mana tidaknya, bila tengok cermin, dah tak macam dulu lagi my body figure (oopps sorry kalau ada lelaki yang baca my blog ni...ini just my diary luahan hati). Dulu tu bukan maksud masa muda-muda..of course lah jauh bezanya. Kalau masa muda-muda dulu jumpa Datuk...confirm artis lain tidak laku..haha..
What i mean 'dulu' di sini ialah about 3 or 4 years back (masa umur 49-50). Masa tu body? .."oklah tu". Blouses masih size M and kadang-kadang size S pun boleh. Anak-anak sedara pun jealous agaknya tengok mak mok slim and maintain masa tu. Pakai baju kurung yang fitting sikit memang steady (kan Shana?...haha jelous pulak)..TAPPIII.....3 hari lalu duniaku gelap...bila tengok cermin, ditambah lagi bila pergi JJ nak beli pants, rasa nak nangis dalam fitting room tu. Size L pun dah tak muat lagi!!! yang lagi sedih, cuba try lah size XL...ya Allah...sendatnya! Nasib baik tidak meraung. Masa tu Allah saja yang tahu betapa sedih dan sayunya. Apa dah jadi pada aku ni. Relax kejap and think...apa nak buat ni.

7th January 2010
Tengah-tengah dok terfikir tentang my problem, tiba-tiba pulak my long lost friend called....siapa lagi kalau bukan MARIE FRANCE...dia tanya "kenapa lama sudah tak datang maa..."(sebenarnya in 2006 saya dah bayar pakej untuk treatment tapi dah lama tidak pergi). Now since dia dah called, apa lagi....terus buat appointment for treatment. Nak lepaskan geram, ku manjakan diriku ke MF. Dah lama tidak dimanjakan sebab tu FAT/cellulite semua dah macam batu melekat dikaki. Nak bergerak pun macam malas je.

To my suprise, after 2 hours treatment yang kao-kao punya, and sambung the next day 2 jam lagi badan rasa ringan sangat. yang paling terkejut, pants yang tidak boleh pakai (try di rumah yesterday), dah boleh muat dah. So tak payah beli baru. GOODBYE to my fat.
Tapi sebelum MF melepaskan ku pergi, sikit punya panjang leteran dia..tentang my diet. Pesanan mak nenek di MF ni:

i. No more oily food,
ii. No more goreng-goreng,
iii.semua kena yang direbus.
iv. Drink more water
v. More excercise
vi. No heavy dinner

MF cakap macam-macam yang menakutkan tentang my fat yang dah meningkat 4 kali ganda dari tahun 2006. Menakutkan betul.
Actually kalau dulu pergi MF treatment untuk nak badan cantik, tapi now saya buat treatment untuk kesihatan dan untuk buang my fat! so jangan salah sangka ingat orang tua ni nak melawa lagi haha...

5 comments:

SyaNa said...

betul!!! makmok saya dulu kurus
baju kurung moden dia yg 3-4tahun lepas saya muat..

tapi skrg saya pakai baju tu pn da sendat juga :)
yakin boleh makmok!!!
:)

PHiRa said...

makmok, phira pun dah start mengembang dgn jayanya...mmg kena say goodbye to fat...jom sesame kita....caiyokk caiyokkk

mak mok said...

Haha memang mak mok sekarang sesuai dengan nama 'mak mok'
tambahan lagi di Tokyo ni hari-hari masak kat rumah jaja...makannnn.....sebab sejjukkk

azieazah said...

Salam kenal Kak ZAILAN...

saya jumpa blog ini dari blog BOB (yang direkmen oleh 2 orang anak dara saya..)

Saya habiskan masa dari jam 9am dari hingga 6.06pm ini membaca semua.. ya semua entri di blog BOB dan blog KAK ZAI... alhamdulillah habis baca.. betapa seronoknya saya berjumpa blog yang best dan sangat bermanfaat buat saya (and BOB’s sesuai untuk anak2 saya)

saya buat kiraan the personality test.. saya dapat 42.. dan seronok betul baca result skor tu..

Terimakasih Kak ZAI.. terimakasihhh...

kzai@tokmi@makmok said...

Wkmsalam dear azieazah,
Alhamdulillah....I'm so glad that blog saya dapat dikongsi bersama untuk bacaan. Salam perkenalan dari saya dan family. InsyaAllah saya akan cuba berkongsi more ideas dan pengalaman dalam blog saya lagi.