Wednesday, March 10, 2010

Hobi baru : Rose Gardening

Salam to all,
Sebenarnya saya dah lama nak tulis tentang hobi baru saya ni dalam blog saya tapi tidak berkesempatan.(tapi dalam facebook dah cerita). Saya agak busy sikit dengan tugasan memberi dan menghadiri kursus. Minggu lepas ke Pangkor menyampaikan ceramah kursus MPK dan Fail Meja JKR. Selepas itu berkesempatan untuk menghadiri kursus parenting@work anjuran LPKN/MAPIM di Hotel Putra dan hari ni menyampaikan ceramah di Hotel Citrus, KL bagi peserta-peserta kursus Pengurusan Rekod...agak letih tapi rasa seronok sebab dah lama berehat.

OK. Hobi baru saya ialah rose gardening. Saya tidak tahu bila ia sebenarnya bermula tapi mungkin ilham nak tanam roses ni datang ketika saya berehat beberapa minggu di rumah tanpa kena berfikir tentang tugas. Garden saya tidaklah besar manapun, tapi cukup luas untuk simple gardening. Pada saya it's not the size of the garden that matter, tapi the satisfaction melihat hasil tangan kita tu yang lebih penting. Biarlah orang lain lebih suka garden yang berkonsep bali, tapi bagi saya my dream is to have a garden yang berkonsep ala-ala english. Pokok yang rendah-rendah dan berbunga. Saya tidak berapa minat pokok-pokok yang tinggi, bushy dah berdaun banyak. Susah nak maintain, especially bila daun kering berguguran. Nak kena menyapu setiap hari.







Mula-mula saya beli dua pokok di pasar tani, nak try dulu. Lepas tu bila dah tengok cantik sangat bunganya, saya pun ajak husband pergi sungai buloh tambah lagi beberapa pokok (dalam plastic bag hitam). Dalam masa yang sama beli juga pasu-pasu putih untuk saya transfer pokok-pokok tu ke dalam pasu. Dalam masa two weeks, saya dah menambah pokok-pokok roses saya. Now ada 27 pokok bunga roses yang berlainan warna.






Bagi memastikan saya kenal setiap pokok yang saya beli, saya tandakan setiap pasu dengan koding ala-ala sistem fail di pejabat. Ini untuk memudahkan saya kenal pokok mana dan warna bunga, contohnya kalau pokok itu bunganya warna striking pink, dibeli dalam bulan februari 2010 dan pasu yang ke 25,saya akan tandakan SP/02/10-(25). Setiap pokok ada birth certificate masing-masing termasuk merekod tempoh hayat dan problemnya.

Sekian untuk kali ini. Esok pagi-pagi nak kena pergi jenguk roses sebelum pergi kerja.

4 comments:

SyaNa said...

cantek la garden makmok
ala2 mcm kat tempat sejuk :)

iYda Juhar said...

wahhhhhh.. bestnye.. kena tggu ade umah sendiri baru bole berkebun.. huuhu

zailan said...

Syana,Mummy and iYda..
garden ni kecik aje tapi cukuplah untuk buat hati tenang bila tengok pokok-pokok bunga ros hari ni gemuk-gemuk dan sihat. Ada tumbuh bunga baru.
Hobby ni memang menenangkan jiwa.

Anonymous said...

Auntie, you're just like my mum who loves gardening :) My house, satu rumah penuh dgn flowers that some she bought from Sg. Buloh and some dia mix kan or something like that.

Don't do too much that may affect your health though :)

Take care.