Monday, August 8, 2011

ISBN: Yang tidak tahu jadi tahu


Assalamualaikum,

Hari ni nak share sesuatu yang saya rasa seronok sangat nak share. Hari ini pengalaman pertama saya mendaftar code ISBN di Perpustakaan Negara Malaysia. Sebelum ini, tahu beli dan baca buku sahaja tapi bila tengok di kulit dalam buku tu ada four letters ISBN, tak pernah ambil tahu. Dalam beberapa hari ni saya paksa diri saya untuk ambil tahu apa itu ISBN dan kenapa kena daftar utk dapatkan code ISBN tu dari PNM.

Saya ada mention yang saya nak terbitkan buku saya, Anai-anai Dalam Perkahwinan' which insyaAllah is coming out soon. Next week another book juga akan keluar. So, untuk nak terbitkan buku, before cetak perlu dapatkan code number ni dulu. This code number perlu ditulis di bahagian Hakcipta Terpelihara and belakang buku.

Apakah Itu ISBN?
International Standard Book Number atau dikenali sebagai ISBN ialah satu kod sepuluh (10) atau tiga belas (13) angka yang diperuntukkan kepada satu judul atau edisi buku yang diterbitkan oleh penerbit tertentu.

ISBN diperoleh daripada International ISBN Agensi yang berpusat di London . Perpustakaan Negara Malaysia telah dilantik sebagai Pusat Kebangsaan ISBN di Malaysia mulai Ogos 1982.

ISBN yang diperoleh hendaklah dicetak di belakang muka surat judul dan belakang kulit buku.

Contoh ISBN:
ISBN 983-99557-1-3 - ISBN 10 angka
atau
ISBN 978-983-99557-1-2 - ISBN 13 angka
(implementasi mulai Januari 2007)

Struktur ISBN

Setiap ISBN mengandungi 13 angka dan didahului dengan perkataan ISBN dalam huruf tebal. ISBN 13 angka ini dibahagikan kepada lima (5) bahagian, tiap-tiap bahagian dipisahkan oleh satu jarak atau tanda sempang.
Bahagian-bahagian tersebut adalah:

• Bahagian I. Kod Industri Buku

Bahagian ini mewakili kod industri pebukuan yang digunakan pada peringkat antarabangsa.

• Bahagian II. Identiti Kumpulan
Bahagian ini memberi identiti mengikut negara, kawasan geografi atau kumpulan penerbit.

• Bahagian III. Identiti Penerbit
Bahagian ini memberi identiti kepada satu penerbit dalam sesebuah negara atau kumpulan.

• Bahagian IV. Identiti Judul
Bahagian ini memberi identiti kepada sesuatu judul atau edisi buku tertentu yang diterbitkan oleh sesuatu penerbit.

• Bahagian V. Angka Kawalan
Angka Kawalan merupakan satu angka tunggal atau huruf X di hujung sepuluh angka ISBN. Angka ini mengawal secara automatik ketepatan nombor ISBN oleh sistem ISBN.


Faedah-Faedah ISBN

• Memajukan dan memudahkan pemesanan dan perolehan buku-buku terbitan Malaysia pada peringkat kebangsaan dan antarabangsa

• Mengiklankan penerbit-penerbit Malaysia dalam "Publishers' International ISBN Directory (PIID)"

• Memajukan penjualan buku-buku terbitan Malaysia di pasaran peringkat kebangsaan dan antarabangsa

• Sebagai butiran penting di dalam deskripsi Bibliografi Negara Malaysia, direktori jualan buku, iklan, katalog penerbit dan entri katalog yang disediakan oleh perpustakaan atau penerbit.

• Digunakan sebagai nombor bersiri dalam pengawalan stok bagi judul-judul yang diterbitkan dan memperketat lagi hak milik buku bagi penerbit.

ok. itulah lebih kurang kot. tapi hari rabu ni baru dapat number tu and baru boleh print out my book. Tunggu ya? Support penulis baru dalam industri penulisan.


Jadi, pokoknya ialah...(message nya) bila kita perlu ambil tahu tentang sesuatu yang baru, jangan give up. Mula-mula memang lah kita kena paksa diri untuk ambil tahu, tapi lama-lama kita akan jadi amat seronok sebab dah boleh buat sesuatu yang sebelum ini 'alien' pada kita dan kita tidak pernah mahu nak tahu. Kini dengan menjinakkan diri saya dengan bidang penulisan dan penerbitan, saya rasa amat seronok sangat kerana sedang berada dalam satu bidang yang memang saya dah lama impikan..iaitu nak jadi penulis.

Sayang semua.

Zaiyus

1 comment:

AINi said...

We help author to publish worldwide -ebook.

Caliphate Book (Facebook)

Call us today.012 2040 598