Monday, February 8, 2010

Budaya Jepun

Dear all,

Cerita mengenai orang Jepun mmg tak habis tapi hanya orang yang lama bergaul dengan mereka akan lebih faham. So untuk menjawab beberapa persoalan mengenai apa yang saya lalui di Japan, my son in law yang pernah belajar and tinggal di sana, telah menghuraikan begini...(ada kaitan dengan my earlier entries about Japanese)

"Pekerja cleaning tunduk hormat pada bullet train tu sbb diaorg anggap tu tempat punca rezeki mereka.. berterima kasih sbb dpt bekerja, maka ada pendapatan, dpt sara anak isteri, etc..in short, provide excellent service-pelanggan, puas hati-pelanggan guna lg service-kerja masih ada-diri masih diperlukan-secured..

Sama jugak mcm pengutip sampah dkt disneyland tu..kita buang sampah diucapnya terima kasih sbb kalau kita tak buang sampah, sampah xda maka post kerja tu takkan wujud, so dia takkan dapat bekerja n xda pendapatan dan seterusnya..

oleh sebab itu kita bole nmpak keikhlasan mereka bekerja..

tang pakcik conductor tu knp dia paling tunduk hormat pada kita, sbb for him dia telah disturb kita sedang beristirehat dgn lalu lalang di sekitar tu..
so before dia move to another gerabak, dia mintak maaf sbb kiranya telah mengganggu ketenteraman awam la tu.

selipar diarahkan ke luar sbb senang bila nak keluar nanti..
same concept - kalau perasan semua kereta2 parking dgn muncung ke luar, so that bila nak keluar xyah susah2 nak undur dsb..do right thing at the first place..sound familiar? 5s concept..mottainai..
reduce loss" etc


So, dear readers...let's open the discussion dengan lebih meluas tentang topic ini.

4 comments:

azieazah said...

Salam Kak ZAI...

saya bersetuju dgn apa yang Kak ZAI huraikan itu, dan memang ada lojiknya tujuan mereka (orang Jepun) tunduk hormat itu.

Saya tiada pengalaman, tetapi berdasarkan pembacaan, budaya itu sudah sebati. Wajar diikut mana yg sesuai dan baik..

Bukanlah di sana tiada jenayah or tidak orang jahat, tetapi mencontohi perkara yang baik tanpa mengira bangsa dan agama, itu wajar sekali, kan?

Kzai said...

Salam Zah,
Ya memang betul. Satu pandangan yg bernas.
Memang ada buruk dan baiknya dalam org Jepun ni, tapi to be good kita kena fokus apa yang baik sahaja. Tinggalkan yg tidak baik.

QiLaZ said...

Auntie Zai..
Orang Jepun ni kan..mmg xblh nak pisahkan dgn tradisi diorg kan..

but, Auntie ada terbaca tak article kat paper Kosmo(klu xsilap la)..org Jepun punya tradisi, mkn ikan Paus.. itu tak seharusnya mereka teruskan bukan? since Paus almost extinct. Apa pendapat Auntie?

Zay said...

Dear Qilaz,
Ya betul. I strictly tidak agree and against langsung org makan ikan paus...tapi what to do, itu memang makanan mereka...part of their life. Rasanya bukan org Jepun sahaja yg begini, org-org barat pun ramai yg makan ikan paus...(org Malaysia pun ada yg makan)....
Ada yg bukan makan sahaja, tapi ada yang buat acara tahunan besar-besaran membunuh ikan paus!. Siapa dapat terbanyak akan dapat hadiah. (terbaca dalam dalam internet). Lagi jahat dan zalim.

Tapi apa-apa pun sebagaimana yg saya sebutkan, mana yg elok ttg org Jepun, kita contohi, dan yg tidak elok kita jangan ikut.